נרגיש לאוכלוסיה החרדית
משבר הקורונה פגעה מבחינה כלכלית בכל האוכלוסיות במדינת ישראל, אך האוכלוסיה החרדית נפגעה יותר. כיוון שאוכלוסיות חלשות בשוק העבודה, נפגעים יותר, וכן מכיוון שידוע כי זמן התאוששותן של אוכלוסיות חלשות ופגיעות ממילא בשוק העבודה, הוא ארוך וצפוי להיות קשה יותר. העדר פעילות כלכלית תקינה וצמצום תשלומי העברה מהמדינה או מגופים אחרים, השפיעה באופן ישיר על צמצום חומרי במשקי הבית, ומכאן הדרך לפגיעה בחינוך כמצרך נוסף, הייתה קצרה מאוד.
מטפלים מספרים כי גם הכניסה והיציאה מהסגרים, תוך שיבוש יסודי של שגרת החיים, תרמו להגברת הלחץ בתוך בני המשפחה. כפועל יוצא אף החלה להתגבר תופעה של נערים ונערות וגם, בגרים ובגירות אשר החלו לעסוק, לעיתים משעמום מוחלט ולא מרוע חס ושלום, בפעילות אשר לא נתקבלה בברכה אצל קברניטי המשפחה, או הקהילה. בעקבות כך, לעיתים הורים נאלצו להרחיק מהם ומשפחתם, את אחד הילדים, בכדי לנסות ולהציל את שאר ילדי המשפחה מאותה ההתנהגות בלתי רצויה. כמובן שהתנהלות זו מערערת את מבנה החברה החרדי, והן את מבנה החברה בכלל. במובן זה שהיא פוגעת באופן אנוש, הן במתמודד והן במרקם התא המשפחתי. כיוון שלעיתים אותו אדם, מוצא עצמו ברחוב וחשופים לכל הסכנות הכרוכות בכך, ועוד כאשר הם תחת השפעה של לחץ רגשי, חרדה וכו'.
נרגיש מרכז רפואי, כמו גדולים וגאונים קודמים, ובטרם המצב האישי או המשפחתי מדרדר באופן שלא ניתן לתיקון, ומכאן אנו רואים כמצווה של ממש, לקדם ולאזן שיח ותקשורת בין בני-אדם. לנסות ולגשר עם פערים באמצעות שיח בין מטפל לבין מתמודד/ת, או לחלופין בין מטפל לבני משפחה. ובכך למנוע החרפה או הדרדרות חברתית, של מצב הדברים. צוות המרכז לא יעסוק בתכנים חיצוניים אשר עשויים להוביל לתרבות שמד. וכן צוות המרכז מתחייב לספק זהות מין המטפל (גבר/אישה), זאת לבקשת הלקוח או המשפחה או הרב.

שאלות נפוצות
נראה ונשמע מעולה. איך זה עובד או איך זה מתחיל?
מתקשרים למוקד הטלפוני הארצי של מרכז הסיוע נרגיש, כדי לקבוע מפגש ראשוני אשר בשפה
המקצועית נקרא ״אינטק״. מפגש זה יתואם לנוחיות הלקוח/ה באחד ממרכזי הסיוע המצויים בישראל,
בפריסה גיאוגרפית נוחה או מרחוק (באמצעות הזום). אך אין זה אומר כי מעתה השעה או היום, למפגש
הראשוני אשר נקבעה בפועל, זו השעה השבועית מעתה ואילך. במהלך מפגש האינטק האדם משתף
מה מפריע לו לאיכות החיים, ומהם הנושאים המטרידים אותו במיוחד. ובהמשך לכך מתווים דרך, ואף
את תיאום הצפיות לבאות, תוך שלעיתים נקבעת זהות הגורם המטפל, בהתאם לתכנים אשר נדונים
באותו מפגש (פסיכולוג, פסיכותרפיסט, עובד סוציאלי קליני, מטפל/ת באומנויות, ולעיתים אף רופא/ה).
חשוב להבהיר כי אין מדובר בראיון קבלה או שיחת רעים, אלא כבר באותו מפגש יש מרכיב טיפולי אשר
עשוי ללוות את יתר המפגשים.
מי יטפל בי?
לרשות מרכזי הסיוע נרגיש, עומדים כל הקשת הטיפולית והרגשית שאדם צריך. החל מפסיכולוגים,
פסיכולוגים קלינייים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים קליניים, דרך מטפלים באומנויות, הבעה
ומוסיקה, כולה במטפלים בקהילה, ואפילו רופאים. כל מטפל/ת באחד ממרכזי הסיוע בנרגיש, הינו/ה
בעל/ת תואר שני אקדמאי, לפחות, וגם עובר ועדת קבלה.
כל עלות מפגש הינו מופחתת באופן יחסי ומשמעותי, ממחיר שוק, ואף וזהה (279 ₪ ליחיד, 299 ₪
למפגש זוגי). ובכך נרגיש מנטרלת כל עניין שיווקי, ומתמקדת ביעילות המפגשים עצמם, ולתרומה
המשמעותית ללקוחות.
רגע אחד, ומה אם אף פעם לא הייתי במפגש כזה?
תמיד בפעם הראשונה קיימת התמודדת עם השאלה האישית והאינטימית, האם זה הזמן הנכון להסתייע
באחר, כדי לנסות לשפר בעצמי את איכות החיים שלי, ולהתמודד עם כל פרשה אשר התרחשה, גם אם
מקרית וחד פעמית. אך האמת הקשה היא שאנשים מנסים להתמודד עם פרשיות או אירועים אשר
התרחשו בחייהם, או היו עדים לו, אם מרצון ואם לאו, ואין להם באמת את הכלים או הכוחות הרגשיים,
כדי להתמודד ולהקל על הסבל של עצמם. ולכן הלקוחות במרכז הסיוע נרגיש לא צריכים "לחשוב
פעמיים", הם פשוט מגיעים ומתנסים, כאשר חשוב לציין כי חלק מהמדיניות מרכזי הסיוע הוא לקבוע
מפגש ראשוני, בתוך שבוע לערך, מיום הפניה הראשונית. ולאחריו מיד המשך המפגשים בתוך, שבוע
לערך, ובאופן רציף.
לא יכול להיות, בטוח יש איזו שהיא התחייבות כספית כלשהיא, או לכל הפחות השירות הנהדר והזמין הזה הוא בגדר הטבה, ולכן הוא בטוח מוקצה לזמן מוגבל בזמן?
לא. אין כל התחייבת כספית. התשלום אשר עומד על סך 279 ש״ח בלבד ליחיד, וסך של 299 ₪ למפגש
זוגי, מבוצע בסוף כל מפגש. ואין כל מגבלת פגישות או התחייבות מינימלית למספר פגישות. אך ברור כי
על מנת למצות את התהליך כראוי, זה דורש התגייסות מסוימת מהלקוח/ה, ואף מוטיבציה להתמודד עם
פרשה כזו או אחרת. ולכן מטבע הדברים, הסוגיות לא נפתרות, במהלך פגישה אחת.
כבר היום ישנם לקוחות שמגיעים במשך חודשים על גבי חודשים, למרכזים בפריסה ארצית או מרחוק
(באמצעות הזו), כל שבוע, באופן רציף, ולעיתים יש גם כאלה שמבקשים לעשות הפסקה או לרווח
המפגשים. אך בסוף לא רק שכולם חוזרים להסתייע בשירותי המרכזי הסיוע של נרגיש, אלא הם גם
ממליצים לבני משפחה, ואף לחברים ומכרים.
נראה לי שהבנתי, אז זו בדיוק החלופה למערכת הבריאות אשר ידוע כי אינה מספקת מענה הולם כבר שנים רבות, בכל הנוגע לטיפול בתחום הרגש?
אתה מבינים מצוין. מרכז הסיוע נרגיש כבר פועל כמה שנים, ומטרתו להיות להיות הגוף המוביל בישראל
לאיחוי והחלמה, למתמודדים עם לונג קוביד ובני משפחותיהם, וכן אוכלוסיות נוספות אשר נזקקות לתמיכה
רגשית, גם ללא כל קשר למגיפת הקורונה. כמו למשל נפגעי מלחמת אוקטובר 2023, אך לא רק.
אחד מהמטפלים במרכז הסיוע נרגיש מספר כי הוא עבד בקופת חולים מסוימת. שם לאחר פניה של
לקוח בעניין רגשי, מסתבר יש תור של חצי שנה לפחות, עד למפגש ראשוני (אינטק). ואילו המפגשים
עצמם יכולים להתחיל רק לאחר קרוב לשנתיים. כפי שכבר הוזכר, הלקוחות במרכז הסיוע נרגיש לא
צריכים לחשוב פעמיים, הם מגיעים ומתנסים, כאשר חשוב לציין כי חלק מהמדיניות המרכזיים הסיוע הוא
לקבוע מפגש ראשוני, בתוך שבוע לערך, מיום הפניה הראשונית. ולאחריו מיד המשך המפגשים בתוך,
שבוע לערך, ובאופן רציף.
חשוב גם לציין כי לזכות מרכז הסיוע נרגיש עומד שיתופי פעולה הדוקים, עם גופים וארגונים מוסדיים,
עיריות, ואף בתי חולים. כאשר המוביל בניהם הוא, מרכז "שניידר" לרפואת ילדים בישראל.