נרגיש לכוחות הביטחון, שב"ס ולוחמי אש
הסכסוך ישראלי-פלסטיני הוליד רעה חולה יחודית ביותר, הנוגעת להתמודדות רגשית של האוכלוסיה במדינת ישראל. עת האוכלוסיה לא סיימה להתמודד עם השלכות מגיפת הקורונה העולמית, ועתה היא נאלצת להתמודד עם השלכות הרגשיות של מלחמת אוקטובר 2023 ביחד עם ירי אלפי רקטות חסר תקדים. וכן פעולות איבה שגבו חיים של אזרחים תמימים, לרבות ילדים. כאשר לראשונה אוכלוסיית מדינת ישראל צריכה להתמודד עם משמעות חטיפתם של גברים, נשים, ילדים ופעוטות, וגם מבוגרים, על ידי מרצחים מתואמים.
מטפלים מספרים כי במהלך מלחמת אוקטובר 2023 פעילות כוחות הביטחון, שב"ס ולוחמי האש קיימו מטבע הדברים, פעילות מוגברת מבדרך כלל. ובנוסף לכך, הם עסקו במשימות אכיפה בהוראות הממשלה, פיקוד העורף, ואף קברניטי רשויות מקומית, בניהול המשבר בשטח, וכן בהגשת סיוע נקודתית לאוכלוסיות נזקקות. אנשי כוחות הבטחון השב"ס ולוחמי האש, מתגלים באותה עת כאנשים אשר דואגים לסדר ולשלום הציבור, ובכך הקלו על פעילות השלטון המרכזי. כך שהאנשים בשטח אשר פעולים בשגרת המלחמה ואשר סובלים מלחץ תמידי ושחיקה, לעיתים היו חשופים מדי, גם לאוכלוסיה חרדה ולחוצה בצורה קיצונית ממילא. כל אלה השפיעו ישירות על טיב ואיכות עבודתם של המשרתים בכוחות הביטחון, וכן פגעו ברווחתם. ואף הגבירה את הלחץ הקיים לא רק במסגרת עבודתם, אלא גם במסגרת תא משפחתם אשר התמודדה בעצמה עם השלכות המלחמה.
בכל הקשור למשרתי כוחות הביטחון, שב"ס ולוחמי אש, גורמי לחץ רגשי, רמת לחץ רגשי, ושחיקה, הם פשוט דבר שבשגרה, ואף יש היאמרו התמודדות טבעית עם טיב עבודתם, ובשעות לא שגרתיות. חלק מהמשרתים אף משתפים כי הם סובלים באופן תדיר מכאבי גב, עצבנות יתר וכאבי ראש. חלק מהמשרתים מספרים על מעורבות באירוע קשה, כמו פיגוע או תאונת דרכים במהלך עובדתם. למעשה מחקרים מצביעים על העובדה שבעיות רפואיות הקשורות ללחץ, נמצאו באופן גבוה ומשמעותי יותר בקרב המשרתים, בהשוואה לבני ובנות גילם. ולעיתים הם לא מקבלים כלים להתמודדות מספקת עם מצב לחץ אשר לעיתים יכול לנובע גם מקשיי פרנסה, חוסר ציוד, חוסר גיבוי ממפקדים/ות, קידום איטי, ואפילו שכר נמוך שאינו עולה על הצרכים.
נרגיש מרכז רפואי מזמין כל אדם באשר הוא, במיוחד עם נמנה עם כוחות הבטחון, השב"ס ולוחמי האש, להתמודד עם השלכות המלחמה אשר הוא עדיין בגדר תעלומה. לבוא ולקבל את הכלים הדרושים, להתמודדות חיובית, עם התחושות והקשיים המובנים וייחודים, של כוחות הרפואה והעזר. במיוחד שאנו יודעים כיום שאנשי כוחות הבטחון למדו על בשרם כי צריך להיערך לאפשרות, של המשכותה של מלחמה איומה ונוראית, או לחלופין נגזרת אחרת שלה. וגם אין באמת שום סיבה להרגיש לבד באותה מערכה. העזרה היא חמה ואישית, ומעודדת הפנמה, כך שהתמודדות הכללית היא יותר בריאה.

שאלות נפוצות
נראה ונשמע מעולה. איך זה עובד או איך זה מתחיל?
מתקשרים למוקד הטלפוני הארצי של מרכז הסיוע נרגיש, כדי לקבוע מפגש ראשוני אשר בשפה
המקצועית נקרא ״אינטק״. מפגש זה יתואם לנוחיות הלקוח/ה באחד ממרכזי הסיוע המצויים בישראל,
בפריסה גיאוגרפית נוחה או מרחוק (באמצעות הזום). אך אין זה אומר כי מעתה השעה או היום, למפגש
הראשוני אשר נקבעה בפועל, זו השעה השבועית מעתה ואילך. במהלך מפגש האינטק האדם משתף
מה מפריע לו לאיכות החיים, ומהם הנושאים המטרידים אותו במיוחד. ובהמשך לכך מתווים דרך, ואף
את תיאום הצפיות לבאות, תוך שלעיתים נקבעת זהות הגורם המטפל, בהתאם לתכנים אשר נדונים
באותו מפגש (פסיכולוג, פסיכותרפיסט, עובד סוציאלי קליני, מטפל/ת באומנויות, ולעיתים אף רופא/ה).
חשוב להבהיר כי אין מדובר בראיון קבלה או שיחת רעים, אלא כבר באותו מפגש יש מרכיב טיפולי אשר
עשוי ללוות את יתר המפגשים.
מי יטפל בי?
לרשות מרכזי הסיוע נרגיש, עומדים כל הקשת הטיפולית והרגשית שאדם צריך. החל מפסיכולוגים,
פסיכולוגים קלינייים, פסיכותרפיסטים, עובדים סוציאליים קליניים, דרך מטפלים באומנויות, הבעה
ומוסיקה, כולה במטפלים בקהילה, ואפילו רופאים. כל מטפל/ת באחד ממרכזי הסיוע בנרגיש, הינו/ה
בעל/ת תואר שני אקדמאי, לפחות, וגם עובר ועדת קבלה.
כל עלות מפגש הינו מופחתת באופן יחסי ומשמעותי, ממחיר שוק, ואף וזהה (279 ₪ ליחיד, 299 ₪
למפגש זוגי). ובכך נרגיש מנטרלת כל עניין שיווקי, ומתמקדת ביעילות המפגשים עצמם, ולתרומה
המשמעותית ללקוחות.
רגע אחד, ומה אם אף פעם לא הייתי במפגש כזה?
תמיד בפעם הראשונה קיימת התמודדת עם השאלה האישית והאינטימית, האם זה הזמן הנכון להסתייע
באחר, כדי לנסות לשפר בעצמי את איכות החיים שלי, ולהתמודד עם כל פרשה אשר התרחשה, גם אם
מקרית וחד פעמית. אך האמת הקשה היא שאנשים מנסים להתמודד עם פרשיות או אירועים אשר
התרחשו בחייהם, או היו עדים לו, אם מרצון ואם לאו, ואין להם באמת את הכלים או הכוחות הרגשיים,
כדי להתמודד ולהקל על הסבל של עצמם. ולכן הלקוחות במרכז הסיוע נרגיש לא צריכים "לחשוב
פעמיים", הם פשוט מגיעים ומתנסים, כאשר חשוב לציין כי חלק מהמדיניות מרכזי הסיוע הוא לקבוע
מפגש ראשוני, בתוך שבוע לערך, מיום הפניה הראשונית. ולאחריו מיד המשך המפגשים בתוך, שבוע
לערך, ובאופן רציף.
לא יכול להיות, בטוח יש איזו שהיא התחייבות כספית כלשהיא, או לכל הפחות השירות הנהדר והזמין הזה הוא בגדר הטבה, ולכן הוא בטוח מוקצה לזמן מוגבל בזמן?
לא. אין כל התחייבת כספית. התשלום אשר עומד על סך 279 ש״ח בלבד ליחיד, וסך של 299 ₪ למפגש
זוגי, מבוצע בסוף כל מפגש. ואין כל מגבלת פגישות או התחייבות מינימלית למספר פגישות. אך ברור כי
על מנת למצות את התהליך כראוי, זה דורש התגייסות מסוימת מהלקוח/ה, ואף מוטיבציה להתמודד עם
פרשה כזו או אחרת. ולכן מטבע הדברים, הסוגיות לא נפתרות, במהלך פגישה אחת.
כבר היום ישנם לקוחות שמגיעים במשך חודשים על גבי חודשים, למרכזים בפריסה ארצית או מרחוק
(באמצעות הזו), כל שבוע, באופן רציף, ולעיתים יש גם כאלה שמבקשים לעשות הפסקה או לרווח
המפגשים. אך בסוף לא רק שכולם חוזרים להסתייע בשירותי המרכזי הסיוע של נרגיש, אלא הם גם
ממליצים לבני משפחה, ואף לחברים ומכרים.
נראה לי שהבנתי, אז זו בדיוק החלופה למערכת הבריאות אשר ידוע כי אינה מספקת מענה הולם כבר שנים רבות, בכל הנוגע לטיפול בתחום הרגש?
אתה מבינים מצוין. מרכז הסיוע נרגיש כבר פועל כמה שנים, ומטרתו להיות להיות הגוף המוביל בישראל
לאיחוי והחלמה, למתמודדים עם לונג קוביד ובני משפחותיהם, וכן אוכלוסיות נוספות אשר נזקקות לתמיכה
רגשית, גם ללא כל קשר למגיפת הקורונה. כמו למשל נפגעי מלחמת אוקטובר 2023, אך לא רק.
אחד מהמטפלים במרכז הסיוע נרגיש מספר כי הוא עבד בקופת חולים מסוימת. שם לאחר פניה של
לקוח בעניין רגשי, מסתבר יש תור של חצי שנה לפחות, עד למפגש ראשוני (אינטק). ואילו המפגשים
עצמם יכולים להתחיל רק לאחר קרוב לשנתיים. כפי שכבר הוזכר, הלקוחות במרכז הסיוע נרגיש לא
צריכים לחשוב פעמיים, הם מגיעים ומתנסים, כאשר חשוב לציין כי חלק מהמדיניות המרכזיים הסיוע הוא
לקבוע מפגש ראשוני, בתוך שבוע לערך, מיום הפניה הראשונית. ולאחריו מיד המשך המפגשים בתוך,
שבוע לערך, ובאופן רציף.
חשוב גם לציין כי לזכות מרכז הסיוע נרגיש עומד שיתופי פעולה הדוקים, עם גופים וארגונים מוסדיים,
עיריות, ואף בתי חולים. כאשר המוביל בניהם הוא, מרכז "שניידר" לרפואת ילדים בישראל.